مرکز مطالعات سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی شریف

مهدی نادری

مهدی نادری، متخصص در تحلیل و ارزیابی سیاست‌ها، مدیریت پروژه و حل مسئله با پیشینه‌ای متنوع در حوزه توسعه است. او با تجربه گسترده در سیاست‌گذاری اقتصادی توانایی بالایی در طراحی و اجرای پروژه‌های پیچیده در حوزه‌های مختلف اقتصادی را دارد. تخصص او در تفکر سیستمی، تحلیل داده‌ها و ارزیابی تأثیرات اجتماعی، او را به عضوی کلیدی برای پیشبرد پروژه‌های مرکز مطالعات سیستم‌های اقتصادی اجتماعی شریف تبدیل می‌نماید.

تحصیلات:

  • کارشناسی ارشد اقتصاد، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی (IMPS)، تهران، ایران (شهریور ۱۳۹۳ – بهمن ۱۳۹۴)
  • کارشناسی مهندسی صنایع، دانشگاه ایوانکی، سمنان، ایران (شهریور ۱۳۸۸ – مرداد ۱۳۹۲)

مهارت‌ها:

  • مهارت‌های نرم: تفکر سیستمی، تفکر استراتژیک، مذاکره مقدماتی، تیم‌سازی، حل مسئله
  • طراحی پژوهش: کیفی و کمی (اجرای و تحلیل نظرسنجی، روش‌های اقتصادسنجی)
  • برنامه‌نویسی و تحلیل داده: Python، Stata
  • ساخت داشبورد: Tableau، Power BI
  • نگارش گزارش: دوره آنلاین نگارش گزارش بانک جهانی
  • رویکرد تکراری مبتنی بر مسئله (PDIA): دوره آنلاین ظرفیت‌سازی، دانشگاه هاروارد
  • ارزیابی تأثیر اجتماعی: ارزیابی برنامه‌های اجتماعی، MITx، دوره آنلاین

سوابق حرفه‌ای:

  • وزارت آموزش و پرورش، ایران (۱۳۸۶ – تاکنون)
    • عضو شورای برنامه‌ریزی کتاب درسی کار و فناوری، ۱۳۹۶
    • رئیس گروه آموزشی استان تهران برای تقویت توانمندی معلمان در ۲۱ منطقه، به مدت ۴ سال
    • مدرس دانشگاه شهید رجایی: دروس تفکر سیستمی و یادگیری، دوره کارشناسی، ۲ دوره
    • معلم رسمی
  • مؤسسه نوید (خیریه سرمایه‌گذاری)، متخصص تأثیر اجتماعی (اردیبهشت ۱۴۰۱ – اسفند ۱۴۰۳)
    • طراحی و اجرای یک آزمایش کنترل‌شده شبه‌تصادفی (RCT) برای برنامه آموزش فنی و حرفه‌ای در خراسان جنوبی، ارزیابی تأثیر آن بر اشتغال و توسعه مهارت‌ها (با همکاری مهدی فیضی)
    • رهبری ارزیابی‌های تأثیر کسب‌وکارهای اجتماعی و سازمان‌های غیردولتی در حوزه‌های آموزش، میکروفاینانس، توسعه روستایی و ایجاد شغل
    • توسعه چارچوب‌های جامع ارزیابی تأثیر برای ابتکارات اجتماعی
  • یونیسف، مشاور سیاست‌گذاری آموزشی (اردیبهشت ۱۴۰۲ – شهریور ۱۴۰۲)
    • برآورد هزینه جمعیت پناهندگان و اضطراری در سیستم آموزشی ایران (با همکاری نجمه کیشانی)
    • تحلیل تأثیر رویه‌های کنونی بر پایداری بلندمدت سیستم‌های آموزشی
  • برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP)، مشاور سیاست‌گذاری اقتصادی (فروردین ۱۴۰۰ – اسفند ۱۴۰۰)
    • اندازه‌گیری و تحلیل رشد اقتصادی فراگیر
    • تحلیل حمایت اجتماعی، بودجه‌بندی اجتماعی و تحلیل معیشت
    • ارزیابی بازار کار و اشتغال
    • ارزیابی و تشخیص مسائل بنگاه‌های کوچک و متوسط و کارآفرینان خرد
  • اندیشکده حکمرانی شریف، سرپرست پروژه (آذر ۱۳۹۹ – فروردین ۱۴۰۰)
    • رهبری تیمی با ۱۲ دانشجوی تحصیلات تکمیلی برای نگارش مطالعات موردی در ۴ حوزه با همکاری بنیاد ملی نخبگان ایران
  • اندیشکده سیاست‌گذاری اقتصادی تهران، رئیس گروه امور مالی عمومی (شهریور ۱۳۹۸ – آذر ۱۳۹۹)
    • انجام و تحلیل اولین بررسی بودجه باز در ایران
    • تحلیل و تجسم بودجه ملی برای شهروندان
    • اجرای کمپین پروژه قیر و صرفه‌جویی ۱٪ از بودجه
    • نگارش مطالعه موردی برای پروژه قیر
    • ارزیابی و رتبه‌بندی شفافیت سازمانی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری BSSC
  • شرکت توس سیاست و توسعه، مدیر پروژه (شهریور ۱۳۹۷ – شهریور ۱۳۹۸)
    • نگارش پیشنهاده برای اصلاحات در وزارت آموزش و پرورش
    • نگارش مدل کسب‌وکار برای ارزیابی شایستگی‌های اصلی در آموزش عمومی (K-12)
    • رئیس پروژه آموزشی، طراحی و اجرای کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی برای سازمان‌ها و دانشگاه‌ها در زمینه توسعه و سیاست‌گذاری عمومی
    • پژوهش در زمینه «اندازه‌گیری شاخص‌های اقتصاد کلان ایران در مورد آسیب‌های اجتماعی بحرانی»
  • وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تحلیل‌گر سیاست (فروردین ۱۳۹۶ – شهریور ۱۳۹۷)
    • ارزیابی تأثیر برنامه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای بر جمعیت‌های کم‌درآمد با استفاده از داده‌های خرد مدیریتی ۱.۵ میلیون دانش‌آموز در هر سال
    • طراحی چارچوب نظارت و ارزیابی (M&E) برای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای (TVTO)
    • مشارکت در اولین سند استراتژی کاهش فقر ملی ایران (PRSP) با تمرکز بر فقر آموزشی
    • پژوهش در زمینه «استراتژی‌های تقویت برنامه‌های حمایت اجتماعی در ایران برای کودکان» (برای یونیسف)
    • تحلیل اقتصاد ایران تحت تحریم‌ها
    • انجام اصلاحات بودجه رفاه اجتماعی، ۱۳۹۶
    • ارائه سخنرانی‌ها و مستندسازی بهترین شیوه‌ها برای سیاست‌گذاران
    •  

تجربیات داوطلبانه:

  • گروه آسمان، دانشگاه صنعتی شریف (۱۳۹۵ – تاکنون)
    • تدریس دوره‌های تفکر سیستمی در مدارس K-12 سراسر کشور (۲۰ کارگاه)
    • طراحی و توسعه مواد آموزشی و برنامه‌های درسی در زمینه تفکر سیستمی برای معلمان پیش‌دبستانی و متوسطه
  • گروه اقتصاد، هم‌بنیان‌گذار (۱۴۰۰ – تاکنون)
    • فعالیت در زمینه سواد مالی و اقتصادی برای معلمان و دانش‌آموزان دبیرستان

انتشارات:

ترجمه: ترجمه ۴ فصل از کتاب «اقتصاد عملی: تحول اقتصادی و اصلاحات دولتی در گرجستان ۲۰۰۴-۲۰۱۲»، ۱۴۰۰

  • نادری، مهدی؛ عابری، حسام و همکاران. تأثیر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای (TVTO) در توانمندسازی افراد کم‌درآمد در ایران، ۱۳۹۸ (مقاله در حال انجام)
  • اصفهانی، ح.؛ نادری، م. (۱۳۹۶). سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و فرضیه پناهگاه آلودگی. مجله برنامه‌ریزی و بودجه، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۳-۱۴. URL: http://iphud.ir/article-1-1432-fa.html