مهدی نادری
مهدی نادری، متخصص در تحلیل و ارزیابی سیاستها، مدیریت پروژه و حل مسئله با پیشینهای متنوع در حوزه توسعه است. او با تجربه گسترده در سیاستگذاری اقتصادی توانایی بالایی در طراحی و اجرای پروژههای پیچیده در حوزههای مختلف اقتصادی را دارد. تخصص او در تفکر سیستمی، تحلیل دادهها و ارزیابی تأثیرات اجتماعی، او را به عضوی کلیدی برای پیشبرد پروژههای مرکز مطالعات سیستمهای اقتصادی اجتماعی شریف تبدیل مینماید.
تحصیلات:
- کارشناسی ارشد اقتصاد، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی (IMPS)، تهران، ایران (شهریور ۱۳۹۳ – بهمن ۱۳۹۴)
- کارشناسی مهندسی صنایع، دانشگاه ایوانکی، سمنان، ایران (شهریور ۱۳۸۸ – مرداد ۱۳۹۲)
مهارتها:
- مهارتهای نرم: تفکر سیستمی، تفکر استراتژیک، مذاکره مقدماتی، تیمسازی، حل مسئله
- طراحی پژوهش: کیفی و کمی (اجرای و تحلیل نظرسنجی، روشهای اقتصادسنجی)
- برنامهنویسی و تحلیل داده: Python، Stata
- ساخت داشبورد: Tableau، Power BI
- نگارش گزارش: دوره آنلاین نگارش گزارش بانک جهانی
- رویکرد تکراری مبتنی بر مسئله (PDIA): دوره آنلاین ظرفیتسازی، دانشگاه هاروارد
- ارزیابی تأثیر اجتماعی: ارزیابی برنامههای اجتماعی، MITx، دوره آنلاین
سوابق حرفهای:
- وزارت آموزش و پرورش، ایران (۱۳۸۶ – تاکنون)
- عضو شورای برنامهریزی کتاب درسی کار و فناوری، ۱۳۹۶
- رئیس گروه آموزشی استان تهران برای تقویت توانمندی معلمان در ۲۱ منطقه، به مدت ۴ سال
- مدرس دانشگاه شهید رجایی: دروس تفکر سیستمی و یادگیری، دوره کارشناسی، ۲ دوره
- معلم رسمی
- مؤسسه نوید (خیریه سرمایهگذاری)، متخصص تأثیر اجتماعی (اردیبهشت ۱۴۰۱ – اسفند ۱۴۰۳)
- طراحی و اجرای یک آزمایش کنترلشده شبهتصادفی (RCT) برای برنامه آموزش فنی و حرفهای در خراسان جنوبی، ارزیابی تأثیر آن بر اشتغال و توسعه مهارتها (با همکاری مهدی فیضی)
- رهبری ارزیابیهای تأثیر کسبوکارهای اجتماعی و سازمانهای غیردولتی در حوزههای آموزش، میکروفاینانس، توسعه روستایی و ایجاد شغل
- توسعه چارچوبهای جامع ارزیابی تأثیر برای ابتکارات اجتماعی
- یونیسف، مشاور سیاستگذاری آموزشی (اردیبهشت ۱۴۰۲ – شهریور ۱۴۰۲)
- برآورد هزینه جمعیت پناهندگان و اضطراری در سیستم آموزشی ایران (با همکاری نجمه کیشانی)
- تحلیل تأثیر رویههای کنونی بر پایداری بلندمدت سیستمهای آموزشی
- برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP)، مشاور سیاستگذاری اقتصادی (فروردین ۱۴۰۰ – اسفند ۱۴۰۰)
- اندازهگیری و تحلیل رشد اقتصادی فراگیر
- تحلیل حمایت اجتماعی، بودجهبندی اجتماعی و تحلیل معیشت
- ارزیابی بازار کار و اشتغال
- ارزیابی و تشخیص مسائل بنگاههای کوچک و متوسط و کارآفرینان خرد
- اندیشکده حکمرانی شریف، سرپرست پروژه (آذر ۱۳۹۹ – فروردین ۱۴۰۰)
- رهبری تیمی با ۱۲ دانشجوی تحصیلات تکمیلی برای نگارش مطالعات موردی در ۴ حوزه با همکاری بنیاد ملی نخبگان ایران
- اندیشکده سیاستگذاری اقتصادی تهران، رئیس گروه امور مالی عمومی (شهریور ۱۳۹۸ – آذر ۱۳۹۹)
- انجام و تحلیل اولین بررسی بودجه باز در ایران
- تحلیل و تجسم بودجه ملی برای شهروندان
- اجرای کمپین پروژه قیر و صرفهجویی ۱٪ از بودجه
- نگارش مطالعه موردی برای پروژه قیر
- ارزیابی و رتبهبندی شفافیت سازمانی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری BSSC
- شرکت توس سیاست و توسعه، مدیر پروژه (شهریور ۱۳۹۷ – شهریور ۱۳۹۸)
- نگارش پیشنهاده برای اصلاحات در وزارت آموزش و پرورش
- نگارش مدل کسبوکار برای ارزیابی شایستگیهای اصلی در آموزش عمومی (K-12)
- رئیس پروژه آموزشی، طراحی و اجرای کارگاهها و دورههای آموزشی برای سازمانها و دانشگاهها در زمینه توسعه و سیاستگذاری عمومی
- پژوهش در زمینه «اندازهگیری شاخصهای اقتصاد کلان ایران در مورد آسیبهای اجتماعی بحرانی»
- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تحلیلگر سیاست (فروردین ۱۳۹۶ – شهریور ۱۳۹۷)
- ارزیابی تأثیر برنامههای آموزش فنی و حرفهای بر جمعیتهای کمدرآمد با استفاده از دادههای خرد مدیریتی ۱.۵ میلیون دانشآموز در هر سال
- طراحی چارچوب نظارت و ارزیابی (M&E) برای سازمان آموزش فنی و حرفهای (TVTO)
- مشارکت در اولین سند استراتژی کاهش فقر ملی ایران (PRSP) با تمرکز بر فقر آموزشی
- پژوهش در زمینه «استراتژیهای تقویت برنامههای حمایت اجتماعی در ایران برای کودکان» (برای یونیسف)
- تحلیل اقتصاد ایران تحت تحریمها
- انجام اصلاحات بودجه رفاه اجتماعی، ۱۳۹۶
- ارائه سخنرانیها و مستندسازی بهترین شیوهها برای سیاستگذاران
تجربیات داوطلبانه:
- گروه آسمان، دانشگاه صنعتی شریف (۱۳۹۵ – تاکنون)
- تدریس دورههای تفکر سیستمی در مدارس K-12 سراسر کشور (۲۰ کارگاه)
- طراحی و توسعه مواد آموزشی و برنامههای درسی در زمینه تفکر سیستمی برای معلمان پیشدبستانی و متوسطه
- گروه اقتصاد، همبنیانگذار (۱۴۰۰ – تاکنون)
- فعالیت در زمینه سواد مالی و اقتصادی برای معلمان و دانشآموزان دبیرستان
انتشارات:
ترجمه: ترجمه ۴ فصل از کتاب «اقتصاد عملی: تحول اقتصادی و اصلاحات دولتی در گرجستان ۲۰۰۴-۲۰۱۲»، ۱۴۰۰
- نادری، مهدی؛ عابری، حسام و همکاران. تأثیر سازمان آموزش فنی و حرفهای (TVTO) در توانمندسازی افراد کمدرآمد در ایران، ۱۳۹۸ (مقاله در حال انجام)
- اصفهانی، ح.؛ نادری، م. (۱۳۹۶). سرمایهگذاری مستقیم خارجی و فرضیه پناهگاه آلودگی. مجله برنامهریزی و بودجه، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۳-۱۴. URL: http://iphud.ir/article-1-1432-fa.html