ویدئوهای نقشهراه پویایی سیستم (MIT)
نقشه راه پویای سیستم ۱-۱:
نقش پویایی سیستم در آموزش و پرورش
نقشه راه 1-1 برگرفته از سخنرانی جی. دبلیو. فارستر در سال ۱۹۹۶ در مدرسه آموزش دانشگاه ویرجینیا است. این بخش به بررسی کاربرد دینامیک سیستمها در آموزش و پرورش دورههای پیش از دانشگاه میپردازد. این متن مفهوم دینامیک سیستمها را معرفی میکند، که روشی برای درک چگونگی تغییر پدیدهها در طول زمان با استفاده از مدلسازی رایانهای است.
نقشه راه پویای سیستم ۱-۲:
پویایی سیستم و یادگیری دانشآموز محور
این ویدئو برگرفته از مقاله جی. دابلیو. فورستر است که بر روی بهبود آموزش پیش از دانشگاه متمرکز است. وی آموزش سنتی را به دلیل عدم آمادگی دانشآموزان برای مقابله با پیچیدگیهای زندگی مدرن، مورد نقد قرار میدهد. او دو راهکار پیشنهاد میکند: “دینامیک سیستم” که یک چارچوب برای درک بهتر تغییر و پیچیدگیها در سیستمهای مختلف فراهم میآورد و “یادگیری دانشآموز-محور” که محیطی شبیه به آزمایشگاه تحقیقاتی ایجاد میکند.
نقشه راه پویای سیستم ۱-۳:
شبیهسازی هملت در کلاس
این ویدئو، استفاده از یک مدل سیستمی برای تحلیل انگیزههای انتقامجویانه هملت در کلاس درس را شرح میدهد. معلم، این مدل را برای دانشآموزان دبیرستانی خود به کار برد تا درک آنها از درام شکسپیر را تقویت کند. نتایج نشان داد که این روش تفکر سیستمی، سطح درگیری و نمرات آنها در این واحد درسی را به طور چشمگیری افزایش داد.
نقشه راه ۱-۴:
پویایی سیستم در رسانهها
این ویدئو، برگرفته از مقاله «دینامیک سیستمها با مطبوعات روبرو میشود» است، توسط دونلا اچ. میدوز نوشته شده است.او توضیح میدهد چرا از مقام استادی خود استعفا داد تا ستوننویس روزنامه شود. دنلا این کار را به دلیل نارضایتی از گفتمان عمومی در مورد مسائل پیچیده انجام داد و معتقد بود که «دینامیک سیستمها»، میتواند بینشهای ارزشمندی را ارائه دهد.
نقشه راه ۱-۵:
رفتارهای غیر منتظره سیستمهای اجتماعی
این ویدئو،بر گرفته از مقاله فارستر است که توضیح میدهد چرا تلاشها برای بهبود مشکلات اجتماعی اغلب به نتایج معکوس منجر میشوند. فارستر استدلال میکند که قضاوت و شهود انسانی برای درک رفتار سامانههای پیچیده مناسب نیست. او پویایی سیستمها (System Dynamics) را بهعنوان یک رویکرد جدید معرفی میکند که با استفاده ازشبیهسازی کامپیوتری، میتواند پیامدهای بلندمدت سیاستها را با دقت بیشتری نسبت به مدلهای ذهنی، پیشبینی کند.
نقشهراه پویایی سیستم ۲-۱:
ساختار رفتار را میسازد
این ویدئو برگرفته از مقالهای با عنوان “گام اول” است که توسط لسلی ا. مارتین در سال ۱۹۹۷ برای پروژه پویایی سیستمها در آموزش در مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) تهیه شده است. هدف اصلی این آموزش، ارائه یک مقدمه عملی برای افراد علاقهمند است که بیان میکند در سیستمهای پیچیده چگونه ساختارها رفتار سیستمها در طول زمان ایجاد میکنند.
نقشهراه پویایی سیستم ۲-۲:
درک انباشت و جریان
این ویدئو بر اساس مقالهای با عنوان «تمرینهای مدلسازی برای افراد مبتدی» تهیه شده است. هدف اصلی این سند آموزش خواننده در تمایز بین «انباشتها» (Stocks) و «جریانها» (Flows) در مدلسازی سیستم دینامیک است. این آموزش از طریق یک بخش مفصل شامل تمرینهای عملی و مثالهای متعدد ارائه میشود که شامل سناریوهایی مانند جمعیت راسوها، منابع انرژی، و حساب بانکی است.
نقشهراه پویایی سیستم ۲-۳:
معرفی حلقه بازخورد
این ویدئو بر اساس مقاله لزلی ای. مارتین برای پروژه دینامیک سیستمهای MIT در آموزش آماده شده است، که به معرفی مفهوم بازخورد میپردازد. این متن بازخورد را به عنوان فرآیندی که در آن یک سیگنال از طریق زنجیرهای از روابط علّی به خود بازمیگردد، تعریف میکند. در این مقاله دو نوع بازخورد اصلی معرفی شده است: بازخورد مثبت که منجر به تقویت، ترکیب یا رفتار نمایی میشود. و بازخورد منفی که سیستمها را متعادل و تثبیت میکند و منجر به رفتار هدفجو یا نوسانی میشود.
نقشهراه پویایی سیستم ۲-۴:
انتگرالگیری تصویری
این ویدئو برگرفته از اولین مقاله در مجموعهای از تمرینهای انتگرالگیری ترسیمی است که برای آموزش مفاهیم اساسی این روش در نظر گرفته شده است. این مقاله که برای پروژه پویایی سیستمهای در آموزش توسط آلیس او تهیه شده است، به بررسی سیستمهایی با نرخهای برونزا میپردازد. نرخ برونزا به متغیری اطلاق میشود که مقدار آن تحت تأثیر سطح سیستم قرار نمیگیرد. برای توضیح این مفاهیم، از مثال سادهای چون پر شدن یک وان حمام استفاده شده و به مخاطبان آموزش داده میشود که چگونه با استفاده از انتگرالگیری ترسیمی رفتار سیستمهایی با نرخهای ثابت (مثبت و منفی) و همچنین نرخهایی که به صورت تابع پلهای تغییر میکنند، پیشبینی کنند.
نقشهراه پویایی سیستم ۲-۵:
اجزای سازنده تمام سیستمها، نرخها و جریانها
این ویدئو برگرفته از «مقدمهای بر شبیهسازی رایانهای» نوشته نانسی رابرتز گرفته شده و مجوز استفاده غیرانتفاعی دارد، مفاهیم شبیهسازی سیستمهای دینامیک را با تمرکز بر سطوح و نرخها توضیح میدهد. این منبع اصول نمودارهای جریان و حلقههای علّی را برای نمایش تغییرات در سیستمها، با استفاده از مثالهایی مانند پارکینگ، شیوع آنفولانزا و رشد جمعیت، شرح میدهد. همچنین، رابرتز در این متن به تشکیل معادلات بر اساس این نمودارها، با استفاده از مدلهایی مانند جمعیت زانادو و رشد جمعیت جهانی، و نحوه محاسبه تغییرات در طول زمان برای شبیهسازی رفتار سیستم میپردازد.
نقشه راه ۳-۱:
انتگرالگیری ترسیمی: تابع شیب
نقشهراه ۳-۲:
درک ذهنی بازخورد مثبت
نقشه راه ۳-۳:
شبیهسازی مدل ذهنی: حلقه بازخورد منفی
این ویدئو برگرفته از «مقدمهای بر شبیهسازی رایانهای» نوشته نانسی رابرتز گرفته شده و مجوز استفاده غیرانتفاعی دارد، مفاهیم شبیهسازی سیستمهای دینامیک را با تمرکز بر سطوح و نرخها توضیح میدهد. این منبع اصول نمودارهای جریان و حلقههای علّی را برای نمایش تغییرات در سیستمها، با استفاده از مثالهایی مانند پارکینگ، شیوع آنفولانزا و رشد جمعیت، شرح میدهد. همچنین، رابرتز در این متن به تشکیل معادلات بر اساس این نمودارها، با استفاده از مدلهایی مانند جمعیت زانادو و رشد جمعیت جهانی، و نحوه محاسبه تغییرات در طول زمان برای شبیهسازی رفتار سیستم میپردازد.
نقشه راه ۳-۴:
استفاده از شبیه سازی برای تحلیل حلقه های مثبت و منفی ساده
این ویدئو برگرفته از «مقدمهای بر شبیهسازی رایانهای» نوشته نانسی رابرتز گرفته شده و مجوز استفاده غیرانتفاعی دارد، مفاهیم شبیهسازی سیستمهای دینامیک را با تمرکز بر سطوح و نرخها توضیح میدهد. این منبع اصول نمودارهای جریان و حلقههای علّی را برای نمایش تغییرات در سیستمها، با استفاده از مثالهایی مانند پارکینگ، شیوع آنفولانزا و رشد جمعیت، شرح میدهد. همچنین، رابرتز در این متن به تشکیل معادلات بر اساس این نمودارها، با استفاده از مدلهایی مانند جمعیت زانادو و رشد جمعیت جهانی، و نحوه محاسبه تغییرات در طول زمان برای شبیهسازی رفتار سیستم میپردازد.